2نوع از  سهم هایی که ارزش خرید دارند .

در این مقاله مختصر قصد داریم به این موضوع بپردازیم که اساسا برای سرمایه گذاری در بازار بورس با چه شیوه ای سرمایه گذاری کنیم .

به چگونگی انتخاب 2 نوع از  سهم هایی که ارزش خرید دارند بپردازیم. بخریم که حتی در روزهای ناخوش بازار بتوانیم حد ضرر را رعایت کنیم.

در ابتدا باید چکیده ای از دماسنج اقتصادی جامعه و تولید گفته شود و بعد از ان به سراغ چگونگی انتخاب سهم می رویم.

بازار بورس از قدیم به دماسنج اقتصادی معروف بوده که حاکی از نشان دادن  چگونگی وضعیت تولید در کشور است به

گونه ای که اگر وضعیت تولید و چشم انداز اقتصادی سیاسی جامعه مثبت ارزیابی شود وضعیت بازار هم متعادل و رو به مثبت خواهد بود و اگر چشم انداز منفی باشد اولین جایی که واکنش منفی نشان خواهد داد قیمت  سهم روی تابلوی بازار است.

بازار به بورس – فرابورس- پایه تقسیم میشوند که همان پایه ای ها هم به زرد -نارنجی و قرمز تقسیم میشوند .

در بازار پایه ما شاهد عدم شفافیت هستیم بنابرین در سر مایه گذاری با نگاه بلند مدت  انتخاب منطقی نمی باشد .

فرابورس و بورس وضعیت بهتری دارند که باز برای انتخاب سهم بایستی در ابتدا به وضعیت کلان صنایع توجه شود.

صحبت از صنایع شد لازم است اشاره کنیم که در بازار ما شاهد صنایع مختلفی اعم از خودرویی ها -پالایشی ها – پترویی ها – کاشی ها – کانی ها -بانکی ها – بیمه ای ها – سرمایه گذاری ها – ماشین آلات – انرژی محور – قندی ها -خوراکی ها و..

هستیم که قطعا برای انتخاب یک سهم حتما بایستی به چشم انداز ان صنعت توجه شود .

اما برگردیم به تیتر مقاله، در عنوان اشاره کردیم که سهمی خریدداری شود که بتوان حد ضرر را در مورد ان اعمال کرد .

خب حد ضرر سهم چیست؟

حد ضرر را در بازار به این شکل تعریف میکنیم که در مواقع بحرانی شناوری سهم ان اندازه باشد که بتوانیم حتی در روزهای منفی بفروشیم. مثلا شبندر را در نظر بگیرید حتی در بدترین روزهای بازار هم خریدار دارد و شما قادر هستید بفروشید چه با ضرر چه با سود اما در مقابل ان شکف به دلیل کوچک بودن، عدم شفافیت و شناوری پایین در روزهای منفی بازار ممکن است با صف فروش مواجه شود به طوری که هیچ کس خریدار نباشد و حتی شمای سهامدار  با ضرر هم نتوانید بفروشید .

قیمت مانند اغلب دارایی‌ها تابع عرضه و تقاضا بین خریداران و فروشندگان است و به همین دلیل هم هیچ روش تضمینی و بدون خطایی در این راه وجود ندارد. تقاضای قوی برای یک شرکت می‌تواند بر قدرت فروشندگان غلبه کند و معادله را به سمت افزایش قیمت سهم پیش ببرد. اما سنگینی قدرت فروشندگان با عرضه بیشتر از تقاضا می‌تواند روند را به کلی تغییر داده و قیمت سهم را به سمت منفی پیش ببرد. بنابراین در قدم اول برای شناسایی بهترین سهام برای خرید، باید قدرت شناسایی میزان عرضه و تقاضا در بازار را داشته باشیم تا بتوانیم با پیش بینی حدودی، شانس موفقیت در خرید و فروش را افزایش دهیم.

بنابرین سهامی که حد ضرر را نمی توان در خصوص ان اعمال کرد ریسک بالایی برای خرید دارند.

اول از همه شما برای اطلاعات بازار می توانید به سایت سازمان مراجعه کنید 2 نوع از سهم هایی که ارزش خرید دارند به همراه جزییات :

یک: شرکتی که اینده محور باشد یعنی وقتی به 10 سال اینده نگاه کنیم بدانیم ان صنعت و ان شرکت به احتمال خیلی بالا وجود خواهند داشت.

 دو : شرایط حاکم بر شرکت اعم از مدیریت و موضوعات مالی  شفاف باشند .

در کل ،شرکتی را انتخاب کنیم که ابتدا در تحلیل کلان چشم انداز مثبتی برای ان صنعت داشته باشیم .بطور مثال با توجه به وضعیت اینترنت در کشور انتخاب یک سهم از صنعت تکنولوژی محور مانند اینترنت- شبکه – تولید لپ تاپ و.. در قیاس با انتخاب سهمی از صنایع خوراکی ریسک به مراتب بالاتری دارند در صورتیکه در کشورهای توسعه یافته خرید سهم از صنایع تکنولوژی محور ریسک کمتری دارند.

پس ابتدا تحلیل کلان مهم است . دوم شناوری ان، به اندازه ای باشد که در روزهای منفی، شما ولو با ضرر قادر بفروشید.

سوم سهمی بخرید که وضعیت و ساختار مدیریتی شرکت شفاف باشد و مدیران کار بلدی در راس شرکت قرار گرفته باشند که منابع انسانی جز لاینفک توسعه یا عدم توسعه ی یک شرکت میباشد و چهارم اینکه صورت های مالی شفاف باشد و شرکت با بدهی کلان مواجه نباشد .

سخن اخر برای خرید سهم

نحوه شناسایی سهام مستعد رشد در بورس

در ادامه به بررسی فرآیند تحلیل در بازار سرمایه می‌پردازیم:

گام اول: بررسی وضعیت کلان

تحلیلگران در ابتدا به بررسی وضعیت اقتصادی کلان در داخل و خارج کشور می‌پردازند. شناخت شرایط اقتصادی، رونق یا رکود صنایع مختلف و چشم‌انداز آینده، نقشی کلیدی در انتخاب های سودآور در بورس دارد.

گام دوم: رصد بازار و پول هوشمند

بررسی وضعیت کلی بازار بورس، روند قیمت‌ها و حجم معاملات، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تحلیلگران قرار می‌دهد. همچنین، رصد جریان نقدینگی و پول هوشمند، می‌تواند نشان‌دهنده تمایل سرمایه‌گذاران به سهم‌های خاص باشد.

گام سوم: انتخاب صنعت و سهم مناسب

با در نظر گرفتن فاکتورهای ذکر شد‌ه، تحلیلگران یک یا چند صنعت را که از پتانسیل رشد بالایی برخوردارند، انتخاب می‌کنند. سپس، به بررسی سهم‌های این صنایع از نظر بنیادی و تکنیکالی می‌پردازند تا بهترین سهام های سودآور در بورس را شناسایی کنند. 

روش‌های تحلیل برای شناخت بهترین سهام های سودآور در بورس

از رایج‌ترین روش‌های تحلیل می‌توان به موارد زیر اشارعه کرد:

  • تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی، روشی دقیق برای بررسی عمیق و موشکافانه شرکت‌ها است. این روش با تمرکز بر وضعیت مالی، سودآوری، محصولات، خدمات، رقبا و چشم‌انداز شرکت، به شما کمک می‌کند تا ارزش ذاتی سهام شرکت را محاسبه کنید.

  • تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال، علمی مبتنی بر داده است که با بررسی اطلاعات گذشته یک شرکت یا صنعت، به پیش‌بینی رفتار نمودارها در آینده می‌پردازد. این روش با تمرکز بر الگوها و روندهای قیمتی، به شما کمک می‌کند تا تصویری روشن‌تر از آینده بازار داشته باشید.

  • تابلوخوانی

تابلوخوانی، یکی از روش‌های تحلیل است که با بررسی تغییرات حجم معاملات، تعداد خریداران و فروشندگان حقیقی و حقوقی، حجم خرید و کد به کد حقوقی به حقیقی و سایر متغیرهای موجود در صفحه هر نماد بورسی، به بررسی سهام یک شرکت کمک می‌کند.

تابلوخوانی، تکمیل‌کننده تحلیل تکنیکال و بنیادی است و با تلفیق این سه روش، می‌توانید به دیدگاهی جامع و دقیق از وضعیت یک شرکت آن دست پیدا کنید.

فاکتورهای مهم بنیادی برای خرید بهترین سهام های سودآور در بورس

تحلیلگران فاکتورها و نسبت‌های مختلفی را پیش از خرید سهام بررسی می‌کنند. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

  • نسبت P/E سهم

نسبت P/E یا قیمت به سود هر سهم، ابزاری قدرتمند برای سنجش ارزندگی در نظر سرمایه‌گذاران است. این نسبت به ما می‌گوید که سرمایه‌گذاران حاضرند برای دریافت یک ریال سود از شرکت، چه مبلغی را بپردازند.

اگرچه بسیاری از تحلیلگران، پایین بودن P/E را نشانه ارزشمند بودن شرکت می‌دانند، اما اتکا به این معیار به‌تنهایی کافی نیست. برای تفسیر دقیق P/E، باید به نکات زیر توجه کرد:

۱- نرخ رشد سود

رشد سود شرکت در آینده، نقشی کلیدی در تعیین P/E مناسب دارد. سهامی با P/E بالا اما نرخ رشد سود بالا، می‌تواند ارزشمندتر از سهامی با P/E پایین و نرخ رشد سود اندک باشد.

۲- مقایسه با صنعت

مقایسه P/E سهم با سایر شرکت‌های فعال در همان صنعت، دیدگاه عمیق‌تری به ما می‌دهد. شرکتی با P/E پایین‌تر از میانگین صنعت، می‌تواند فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذاری باشد.

۳- بررسی سایر فاکتورها

علاوه بر P/E و نرخ رشد سود، باید سایر فاکتورهای مؤثر بر ارزش سهام مانند وضعیت اقتصادی، مزیت‌های رقابتی شرکت و کیفیت مدیریت را نیز بررسی کرد.

یافتن بهترین بهترین سهام های سودآور در بورس با استراتژی معاملاتی مبتنی بر P/E

برای انتخاب بهترین سهام های سودآور در بورس از نظر تحلیل بنیادی، باید P/E شرکت را در گروه مشابه بررسی کرد. اگر میزان P/E یک شرکت پایین‌تر از P/E گروه باشد، سهم احتمالا با قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و پتانسیل رشد قیمت را دارد. اما اگر این نسبت بالاتر از P/E گروه باشد، سهم با قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و احتمال افت قیمت آن وجود دارد.

  • نسبت P/B سهم

نسبت P/B یا نسبت قیمت به ارزش دفتری، ابزاری برای مقایسه قیمت بازار سهم با ارزش واقعی آن است. این نسبت از تقسیم قیمت هر سهم بر ارزش دفتری آن (معادل دارایی‌ها منهای بدهی‌ها) به دست می‌آید. 

P/B برابر با ۱ به این معناست که قیمت بازار سهم با ارزش واقعی آن برابری می‌کند. اگر P/B بیشتر از ۱ باشد، احتمالاً سهم بیش از ارزش واقعی خود قیمت‌گذاری شد‌ه است. همچنین اگر این نسبت کمتر از ۱ باشد، احتمالاً قیمت‌گذاری سهم ارزان‌تر از ارزش واقعی آن بوده است.

اگرچه پایین بودن نسبت P/B  ممکن است نشان‌دهنده این باشد که سهم، پایین‌تر از ارزش دفتری خود ارزش‌گذاری شد‌ه است؛ اما این مورد به‌تنهایی نشان‌دهنده ارزندگی سهم نیست. چرا که ارزش برند، مجوزها و … در ارزش دفتری لحاظ نمی‌شود؛ برای بررسی میزان ارزندگی سهام باید پتانسیل رشد صنعت و شرکت را نیز بررسی کرد. همچنین بررسی روند سودآوری و پیش‌بینی سود آینده شرکت، به‌علاوه بررسی وضعیت بدهی‌ها و ریسک مالی شرکت ضروری است.

  • نسبت P/S سهم

نسبت P/S یا قیمت به فروش، ابزاری برای سنجش تناسب قیمت سهم با عملکرد فروش شرکت است. این نسبت، قیمت هر سهم را به ازای هر ریال فروش شرکت نشان می‌دهد.

P/S بالا می‌تواند نشان‌دهنده رشد قیمت سهم به‌دلیل پیش‌بینی رشد فروش شرکت باشد. همچنین سهم‌هایی با P/S پایین‌تر از میانگین صنعت، می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی باشند.

این مطلب چند تا لایک داره؟ D:
محسن رحمانی
محسن رحمانی

سلام . من محسن رحمانی هستم ، دانش اموخته ی مهندسی کامپیوتر و مدیریت بازرگانی . علاقه مند و پژوهشگر در حوزه بیزنس های مبتنی بر تکنولوژی که دوره های اوراکل و برنامه نویسی جاوا را در کالج NIIT بنگلور هند گذرونده و مشغول تحقیق و مشاوره در حوزه E-commerce و Digital Marketing است . تلاش من دسترسی مخاطب به اطلاعات کافی و صحیح است .

مقاله‌ها: 8

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *