احتمال افزایش قیمت آهن طی روز های آتی

قیمت‌گذاری آهن آلات با بررسی شاید ده‌ها آیتم انجام می‌شود که می‌توان به قیمت مواد اولیه، هزینه مراحل تولید، هزینه نیروی کارگر، هزینه انرژی، حمل و نقل و مالیات اشاره کرد. علاوه بر این، برخی از آیتم‌های دیگر همچون میزان تورم، قیمت ارز و شرایط سیاسی و اجتماعی کشور نیز می‌توانند به طور غیر مستقیم در قیمت‌گذاری آهن آلات نقش مهمی داشته باشند. در ادامه عواملی که می‌توانند منجر به افزایش قیمت آهن آلات شوند را بررسی خواهیم کرد.

شرایط سیاسی و اجتماعی کشور

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت انواع محصولات و کالاها از جمله آهن آلات در کشور، شرایط سیاسی و اجتماعی است که در کشور وجود دارد. در حال حاضر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری منجر به‌ عدم ثبات قیمت آهن آلات شده است. با پایان یافتن انتخابات و اجرای برنامه‌های رئیس جمهور جدید پیش بینی می‌شود که احتمال افزایش قیمت آهن آلات وجود خواهد داشت. گرچه ممکن است رئیس جمهور وعده ثبات قیمت‌ها را اعلام کند اما برای رسیدن به این ثبات باید زمان زیادی را صبر کرد. از این دیگر شرایط سیاسی و اجتماعی می‌توان به تنش‌های داخلی و جنگ‌های خاورمیانه اشاره کرد که هر یک می‌توانند به صورت غیر مستقیم در افزایش محصولات آهن آلات تاثیرگذار باشند. بنابراین تا زمانی که در کشورهای همسایه جنگ‌هایی رخ می‌دهد، وقوع این جنگ‌ها و تنش‌ها تاثیر خود را بر بورس و صادرات و واردات خواهند گذاشت.

واردات و صادرات

احتمال افزایش قیمت آهن طی روز های آتی (یکشنبه 28 مرداد)

واردات و صادرات به طور مستقیم می‌توانند منجر به افزایش قیمت آهن شوند. اگر صادرات کارخانه‌ها بیش از اندازه صورت گیرد، به گونه‌ای که صنایع داخل کشور دچار مشکل شوند، به دلیل کمبود محصولات فولادی در بازار، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. اما اگر بین صادرات و تامین نیاز داخل کشور یک تعادلی ایجاد شود تقریبا قیمت‌ها ثابت می‌مانند. واردات هم در زمینه تجهیز کردن کارخانه‌ها و هم در زمینه تامین مواد اولیه انجام می‌شود. بسیاری از مواد اولیه در داخل کشور وجود ندارد و اگر وجود دارد، بسیار محدود هستند. از این رو تولید کنندگان آهن آلات باید به اجبار این مواد اولیه را از سایر کشورها وارد کنند. معمولا خرید این مواد اولیه از کشورهای همسایه همچون ارمنستان و گرجستان انجام می‌شود که باید هزینه حمل و نقل بین المللی را نیز برای آن‌ها در نظر گرفت. بنابراین با توجه به وضعیت ارز در کشور باید هزینه زیادی را برای واردات تجهیزات و مواد اولیه در نظر گرفت که این افزایش قیمت در نهایت بر روی قیمت‌گذاری محصولات آهن آلات تاثیر خود را خواهد گذاشت.

افزایش نرخ ارز

گرچه در ایران واحد پولی ریال است، اما افزایش و کاهش نرخ ارز تاثیر بسیاری در قیمت‌گذاری محصولات کشور دارد. با توجه به وضعیت کشور، در حال حاضر قیمت ارز رو به افزایش است که این افزایش قیمت در حوزه آهن آلات به وضوح قابل مشاهده است. گرچه تلاش می‌شود از طریق برخی از راهکارها قیمت ارز کاهش پیدا کند، اما در بازار آزاد افزایش قیمت ارز در نهایت به افزایش قیمت محصولات و کالاها می‌انجامد. کسانی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند، بین دوراهی خریدن و یا نخریدن محصولات آهن آلات هستند. چرا که آن‌ها نمی‌دانند که آیا امکان کاهش نرخ ارز و کاهش قیمت محصولات فولادی وجود دارد یا خیر.

افزایش تورم

در حال حاضر سایه تورم را می‌توان در تمام صنایع شاهد باشیم. با توجه به اینکه تلاش شده است با برخی از راهکارها جلوی افزایش تورم گرفته شود، اما همچنان افزایش تورم را می‌توان به خوبی لمس کرد. نقدینگی بیش از اندازه، کاهش ارزش پول کشور، عدم سرمایه‌گذاری در بورس و کاهش بودجه کشور از دیگر دلایلی هستند که منجر به تورم شده‌اند. هر زمان که تورم کنترل و نزولی شود، قطعاً می‌توان آهن آلات را با قیمت بسیار مناسبت‌تر خریداری کرد.

افزایش قیمت انرژی

از دیگر عوامل غیر مستقیم که احتمال افزایش قیمت آهن آلات را در پی دارد، می‌توان به قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرد. هر ساله با افزایش قیمت حامل‌های انرژی، صنایع فولاد و آهن آلات نیز این افزایش قیمت را بر روی محصولات خود اعمال می‌کنند. حامل‌های انرژی نه تنها در بخش تولیدات می‌توانند بر محصولات فولادی تاثیرگذار باشند، بلکه در بخش حمل و نقل نیز این افزایش قیمت وجود خواهد داشت.

افزایش کیفیت تولیدات

کارخانه‌های معتبر و مهمی که در کشور فعالیت می‌کنند، همواره در تلاش هستند تا با در نظر گرفتن کیفیت عالی، محصولات خود را تولید کنند. اگر قصد خرید محصولات آهن آلات را از برندهای معتبر دارید، این احتمال وجود دارد که محصول مورد نظر را با قیمت بالاتر خریداری کنید، چرا که کیفیت آن تضمین شده است و می‌توانید بدون هیچ نگرانی ساخت و سازهای عمرانی و غیر عمرانی خود را انجام دهید. بسیاری از کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند محصولات خود را با کیفیت بالا و البته قیمت بالا تولید کنند، تا بتوانند سهمی از بازارهای خارجی را نیز به دست آورند، تا از طریق صادرات بتوانند ارزآوری داشته باشند و تا حدودی مشکلات مربوط به بودجه سالیانه خود را برطرف کنند.

افزایش دستمزدها

هر ساله دستمزد کارگران نسبت به تورم موجود تعیین و مشخص می‌شود. در کارخانه‌های بزرگ یکی از راه‌های تامین بودجه فروش محصولات با قیمت بالاتر است تا از این طریق بتوانند بودجه را تامین و افزایش دستمزد را انجام و حقوق کارگر را پرداخت کنند.

سخن پایانی

ساخت و سازها همواره در فصل تابستان افزایش پیدا می‌کنند که این موضوع می‌تواند افزایش قیمت آهن آلات را در پی داشته باشد. با موضوع انتخابات و سایر مسائل سیاسی و اجتماعی نیز احتمال افزایش قیمت آهن در روزهای آینده وجود خواهد داشت. فروش محصولات فولادی و آهن آلات به گونه‌ای است که قیمت گذاری های اهن الات به صورت روزانه انجام می‌شوند. از این رو برای خرید باید به صورت لحظه‌ای قیمت‌ها را جویا شوید.

آهن آلات نوین ارکا برای آگاه کردن افراد نسبت به قیمت روزانه محصولات فولادی، به صورت آنلاین و لحظه‌ای قیمت انواع محصولات را در سایت منتشر می‌کند. با توجه به تنوع محصولات فولادی می‌توانید قیمت‌گذاری هر یک از محصولات را به صورت تفکیک شده دریافت کنید. برای دسترسی به قیمت لحظه‌ای انواع ، پروفیل، میلگرد، ناودانی، نبشی و سایر محصولات تنها کافیست به سایت آهن آلات نوین ارکامراجعه کنید.

این مطلب چند تا لایک داره؟ D:
Avatar photo
مهسا محمدی
مقاله‌ها: 1

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *