بررسی خرید طلا یا دلار در 1403

تصویر دلار در بین 5 شمش طلا
سرمایه گذاری
طلا یا دلار ، کدام یک در ددوران تورم بهتر است
طلا یا دلار ، مزایا و معایب هر یک

در دروان تورم و رکود طلا یا دلار – کدام یک سرمایه گذاری مطمئن تری در جوامع توسعه نیافته است ؟

سرمایه گذاری، راهکاری برای حفظ ارزش پول و خلق ثروت و دوراهی طلا یا دلار

  • پیش از آن که به بررسی فنی طلا یا دلار بپردازیم بهترین روش سرمایه گذاری در ایران و دو راهی طلا یا دلار، لازم است ابتدا با اهمیت سرمایه گذاری آشنا شویم. برای این منظور تصور کنید در سال ۱۳۶۰، یک میلیون تومان سرمایه در اختیار داشتید. در آن زمان با این پول، می‌توانستید «یک خانه ۵۰ متری» در مرکز تهران بخرید. طی سال ۷۰ با ۱ میلیون تومان می‌توانستید یک «ماشین معمولی» بخرید. ‌در سال ۸۰ یک «یخچال فریزر»، در سال ۹۰ یک «جاروبرقی» و در سال ۱۴۰۰ تنها یک هارد اکسترنال متوسط‌!

در دنیای اقتصادی امروز، تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری گاهی مشکل و پیچیده به نظر می‌رسد. بازدهی سرمایه‌گذاری در انواع مختلف ابزارهای مالی مورد بررسی قرار می‌گیرد و انتخاب منطقی باید با توجه به عوامل مختلفی مثل تورم، ریسک، و همچنین شرایط بازار انجام شود.

در این جا سوالات متعددی همچون بهترین سرمایه گذاری در ایران کدام است؟ بازدهی سرمایه گذاری در طلا، بورس، دلار، خودرو، مسکن، صندوق های سرمایه گذاری و یا سکه بیشتر است؟ منطقی ترین سرمایه گذاری در تورم کدام است؟ برای پس انداز طلا بخریم یا دلار؟، ایجاد می‌شود. اما در این مقاله قصد داریم به سوال طلا بخریم یا دلار، پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

در جوامعی مانند ایران که قیمت کالاها و خدمات به طور مداوم در حال افزایش است، سرمایه گذاری به عنوان راهکاری برای مقابله با تورم و حفظ ارزش پول و قدرت خرید، اهمیت بسزایی دارد. وقتی صحبت از سرمایه گذاری می‌شود، هرکس با توجه به ذهنیت خود به گزینه‌های خاصی اشاره می‌کند و البته همیشه طلا یا دلار یکی از گزینه های رایج جامعه بوده است:

  • برخی به افزایش قیمت مسکن اشاره می‌کنند و خرید مسکن و زمین را بهترین روش سرمایه گذاری می‌دانند.
  • برخی به افزایش قیمت طلا اشاره می‌کنند و خرید سکه و طلا را گزینه مناسبی می‌دانند.
  • برخی به افزایش نرخ ارز اشاره می‌کنند و خرید دلار و سایر ارزهای خارجی را گزینه مناسبی می‌دانند.
  • برخی قیمت روز خودرو را با قیمت گذشته آن مقایسه می‌کنند و خرید خودرو را به عنوان بهترین روش سرمایه گذاری می‌شناسند.
  • برخی به رشد بورس اشاره می‌کنند خرید سهام را گزینه مناسبی می‌دانند.
  • برخی به سپرده گذاری در بانک و دریافت سود بانکی را بهترین روش سرمایه گذاری می‌دانند.
  • برخی با دغدغه آینده فرزندان به دنبال روشی برای سرمایه گذاری برای کودکان خود هستند.
  • و…

اما واقعا بهترین گزینه برای سرمایه گذاری چیست؟ برای سرمایه گذاری بهتر است طلا یا دلار؟ بورس، مسکن یا خودرو؟ آیا روشی مناسب برای سرمایه گذاری با توجه به نرخ تورم وجود دارد؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

سرمایه گذاری در طلا یا دلار

در دوران تورم سرمایه گذاری در طلا یا دلار بازدهی خوبی دارد اما کدام یک بهتر است طلا یا دلار؟ برای انتخاب بین طلا یا دلار باید مزایا و شرایط سرمایه گذاری خودمان را در نظر بگیریم.

در بررسی نخست بین طلا یا دلار، امنیت بیشتر بازار سکه و طلا، نقدشوندگی بالا و در نهایت بازدهی گذشته از مهمترین دلایل ارجحیت سرمایه گذاری بر روی طلا نسبت به دلار محسوب می‌شوند. بازدهی طلا در سه سال گذشته 160 درصد و بازدهی دلار در همین مدت زمان 130 درصد بوده است.

ناگفته نماند دخالت دولت و بانک مرکزی همچون فروش شمش طلا در سامانه مبادلات ارزی، ضرب سکه طلای بدون تاریخ و عرضه دلار می‌تواند باعث کنترل قیمت طلا و دلار شود.

عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز

  •  حجم نقدینگی: زمانی که نقدینگی افزایش می‌یابد، بخشی از این پول برای جلوگیری از تورم وارد بازار ارز می‌شود. آمار حجم نقدینگی در سایت بانک مرکزی منتشر می‌گردد. برای بررسی حجم نقدینگی باید رشد پایه پولی را هم در نظر بگیریم.
  •  رشد اقتصادی: هر چه رشد اقتصادی مثبت باشد یعنی ارزش کالاها و خدمات تولید شده بیشتر است و جامعه با رشد واقعی درآمد مواجه می‌شود. رشد اقتصادی نشان دهنده افزایش صادرات است که باعث می‌شود نوسانات ارزی کاهش یابد. در سال‌هایی که رشد اقتصادی منفی داشتیم، با کسری بودجه مواجه شدیم و به دنبال آن قیمت دلار افزایش یافت.
  •  تراز پرداخت‌ها: در تراز پرداخت‌ها باید به ورود و خروج ارز توجه داشته باشیم. اگر تراز پرداخت‌ها مثبت باشد، بازار ارز کنترل می‌شود اما اگر صادرات و خروج ارز بیشتر از ورود ارز باشد، با افزایش نرخ ارز روبرو خواهیم بود. برای مشاهده آمار تراز پرداخت‌ها به سایت اتاق بازرگانی و صندوق توسعه تجارت مراجعه کنید.
  •  تورم: تورم مهم ترین فاکتور قیمت ارز است. برای حفظ قدرت خرید باید سالانه تورم داخلی را منهای تورم خارجی کرد و به همان اندازه قیمت دلار افزایش یابد. تورم خارجی را همیشه 2 در نظر می‌گیریم. در صورتی که دولت‌ها به میزان کافی قیمت دلار را افزایش ندهند، فنر قیمت دلار فشرده و در یک دوره باعث افزایش ناگهانی قیمت می‌شود.
  •  بازارهای جایگزین ارز: بازار ارز، طلا و خودرو یک بازار هستند اما بازار سهام، اوراق، زمین و مسکن یک بازار نیستند. هر چه بازدهی بازارهای رقیب بازار ارز افزایش یابد، لاجرم پول از بازار ارز خارج می‌شود.
  • دخالت بانک مرکزی: آیا بانک مرکزی با عرضه ارز می‌تواند قیمت را کنترل کند؟ گاهی بانک مرکزی نرخ را کف سازی می‌کند، کف سازی قیمت دلار به زبان ساده یعنی قیمت بازار آزاد دلار در حال کاهش است اما بانک مرکزی قیمت بالاتری را پیشنهاد می‌دهد.یعنی دلار در حال کاهش اما قیمت بالاتری را پیشنهاد می دهد.
  • حجم صادرات نفتی و غیرنفتی: اگر انتظار داشته باشیم مقدار صادرات افزایش یابد، جهش ارزی نخواهیم داشت.
  • نرخ بهره: زمانی که اختلاف نرخ بهره و تورم مثبت باشد، سرمایه‌ها به سمت بانک می‌رود و انتظار افزایش قیمت دلار را نخواهیم داشت. اگر نرخ بهره کاهش یابد، سرمایه‌ها وارد بازار ارز، طلا و خودرو می‌شود.
  • نقل و انتقالات: وقتی تحریم باشیم و سیستم بانکی نتواند نقل و انتقالات داشته باشد، نقل و انتقال به عهده صرافی‌ها خواهد بود. در صورت سهولت در نقل و انتقالات، ارز بیشتری در دسترس خواهد بود.
  • نرخ بهره دلار: هر کشوری که نرخ بهره پولش رشد کند، ارزش پول کشورش بالاتر می‌رود. اگر آمریکا نرخ بهره را بالا ببرد، پس یک درصد در مقابل ریال ما رشد می‌کند. اگر طی 4 ماه ارزش تولیدات آمریکا و شاخص رشد صنعتی افزایش یابد پس آمریکا از رکود خارج می‌شود و رشد بهره هم خواهد داشت.

پیش بینی قیمت دلار 1403

برای پیش بینی کوتاه مدت طلا یا دلار، به دلار هرات و درهم، برای پیش بینی میان مدت دلار به رشد نقدینگی، قیمت نفت و دخالت بانک مرکزی، برای پیش بینی بلندمدت دلار، به تورم توجه داشته باشید.

با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تورم احتمال افزایش قیمت دلار در سال آینده بالا است. اگر بخواهیم به صورت منطقی قیمت دلار را بدست آوریم باید تورم ایران را از تورم آمریکا که حدود 4 درصد است، کسر کنیم. اگر تورم سال آینده ایران را 40 درصد در نظر بگیریم. طبق فرمول زیر به افزایش دلار 20 هزار تومانی خواهیم رسید.

40-4=36%

57000*0.36=20520

57000+20520=77520

عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا

  •  قیمت طلای جهانی: حدود 15 درصد از قیمت طلا براساس قیمت طلای جهانی است. بنابراین به عنوان یک عامل تاثیرگذار باید قیمت طلای جهانی را رصد کنیم.
  • قیمت دلار: حدود 70 درصد از قیمت طلا براساس قیمت دلار است. در صورتی که قیمت دلار نزولی شود، قیمت طلا نیز کاهش می‌یابد.
  •  تورم: زمانی که تورم و انتظارات تورمی افزایش می‌یابد، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در کالاهای بادوام نیز بیشتر می‌شود.
  •  سیاست‌های خارجی: اخبار و روابط بین المللی تاثیر مستقیمی بر قیمت دلار و پس از آن طلا دارد.
  • صندوق سرمایه گذاری طلا: صندوق های سرمایه گذاری طلا براساس فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت طلا، دارایی طلای خود را کاهش یا افزایش می‎‌دهند.

جمع بندی طلا یا دلار

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا و دلار بپرداختیم. سرمایه گذاران براساس ریسک پذیری، افق زمانی، میزان سرمایه و … می‌تواند بین طلا یا دلار یک گزینه را انتخاب کند.

به دلایل مختلف همچون نقدشوندگی بالا، خرید آسان، سوددهی بیشتر طلا نسبت به دلار و … می‌توان سرمایه گذاری در طلا را منطقی‌تر از خرید دلار دانست. با وجود بازدهی بالاتر طلا نسبت به دلار، نمی‎‌تواند خرید طلا برای همه افراد گزینه مناسب‌تری باشد.

سوالات متداول

  • طلا یا دلار؟ کدام سودآور‌تر است؟
  • تا کنون طلا سودآوری بیشتری در دراز مدت داشته است.

منابع: https://learning.emofid.com/best-market/

این مطلب چند تا لایک داره؟ D:
محسن رحمانی
محسن رحمانی

سلام . من محسن رحمانی هستم ، دانش اموخته ی مهندسی کامپیوتر و مدیریت بازرگانی . علاقه مند و پژوهشگر در حوزه بیزنس های مبتنی بر تکنولوژی که دوره های اوراکل و برنامه نویسی جاوا را در کالج NIIT بنگلور هند گذرونده و مشغول تحقیق و مشاوره در حوزه E-commerce و Digital Marketing است . تلاش من دسترسی مخاطب به اطلاعات کافی و صحیح است .

مقاله‌ها: 8

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *