تلسکوپ در تصویر یک تلسکوپ بازتابی است. این نوع تلسکوپ از آینه برای جمع‌آوری نور و تشکیل تصویر استفاده می‌کند. تلسکوپ‌های بازتابی معمولاً از تلسکوپ‌های شکستی (که از عدسی استفاده می‌کنند) بزرگ‌تر و قدرتمندتر هستند. سه پایه: سه پایه تلسکوپ را ثابت نگه می‌دارد و از لرزش آن جلوگیری می‌کند. لرزش می‌تواند تصویر را تار کند و رصد را دشوار کند. ماه: ماه در پس‌زمینه عکس دیده می‌شود. ماه یک هدف محبوب برای رصدگران آسمان است. سطح ماه پر از دهانه، کوه و سایر ویژگی‌های جالب است.

راهنمای خرید ۶ تا از بهترین تلسکوپ خانگی

تصویر بهترین تلسکوپ خانگی مربوط به یک تلسکوپ بازتابی است. این نوع تلسکوپ از آینه برای جمع‌آوری نور و تشکیل تصویر استفاده می‌کند. تلسکوپ‌های بازتابی معمولاً از تلسکوپ‌های شکستی (که از عدسی استفاده می‌کنند) بزرگ‌تر و قدرتمندتر هستند.سه پایه: سه پایه تلسکوپ را ثابت نگه می‌دارد و از لرزش آن جلوگیری می‌کند. لرزش می‌تواند تصویر را تار کند و رصد را دشوار کند.ماه: ماه در پس‌زمینه عکس دیده می‌شود. ماه یک هدف محبوب برای رصدگران آسمان است. سطح ماه پر از دهانه، کوه و سایر ویژگی‌های جالب است.
تصویر بهترین تلسکوپ خانگی مربوط به یک تلسکوپ بازتابی است. این نوع تلسکوپ از آینه برای جمع‌آوری نور و تشکیل تصویر استفاده می‌کند. تلسکوپ‌های بازتابی معمولاً از تلسکوپ‌های شکستی (که از عدسی استفاده می‌کنند) بزرگ‌تر و قدرتمندتر هستند.سه پایه: سه پایه تلسکوپ را ثابت نگه می‌دارد و از لرزش آن جلوگیری می‌کند. لرزش می‌تواند تصویر را تار کند و رصد را دشوار کند.ماه: ماه در پس‌زمینه عکس دیده می‌شود. ماه یک هدف محبوب برای رصدگران آسمان است. سطح ماه پر از دهانه، کوه و سایر ویژگی‌های جالب است.

تلسکوپ و بهترین تلسکوپ خانگی

زمانی که از تلویزیون یا در شبکه‌های اجتماعی تصویر هایی از کهکشان‌ها و سیارات منظومه شمسی می‌بینیم خیلی وقت‌ها آرزو می‌کنیم کاش می‌شد که خودمان این تصاویر زنده در تاریکی شب عمق آسمان ببینیم. اختراع گالیله، تلسکوپ در دسترس است و برخلاف تصور ابزارهای مخصوص افراد غیرحرفه‌ای یا آماتوری، بسیار زیاد و متنوع‌اند. ما به تلسکوپ فضایی هابل نیاز نداریم؛ به راحتی با قیمت نسبتاً معقول، می‌توانیم نمونه ی کوچک ان را تهیه کنیم و ماه و سیارات و بسیاری اجرام عمق آسمان را رصد کنیم.


اجزای تلسکوپ

از سه جز اصلی تشکیل شده است: ۱- لوله‌ی اپتیکی (یا به سادگی اپتیک)، ۲- مقر و ۳- پایه.
اپتیک به کمک عدسی‌ها و آینه‌ها،‌ نور را چندین برابر چشم جمع می‌کند و تصویر آنچه می‌خواهید ببینید، چند برابر بزرگ‌تر نشان می‌دهد. ساخت اپتیک‌ها مختلف است و انواع متنوعی دارد: مثل شکستی، بازتابی (نیوتنی)، کاسگرین و … . اپتیک معمولاً در لوله‌ی فلزی نگهداری می‌شود.


مقر، وسیله‌ای است که اپتیک روی آن قرار می‌گیرد و به کمک آن می‌توان،‌ اپتیک را به سمت مشخصی که در آسمان مدنظر ماست، هدایت کنیم. مقرها دو خانواده کلی دارند: استوایی و سمتی-ارتفاعی. تلسکوپ‌های نجومی با مقر استوایی بیشتر مورد استفاده‌ی افرادی است که قصد عکاسی نجومی یا کارهای هدفمندتر آماتوری دارند. مقر سمتی-ارتفاعی بیشتر مورد علاقه‌ی افرادی است که قصد رصدهای تفریحی دارند.
پایه، مجموعه مقر و اپتیک روی آن سوار می‌شود و در واقع وسیله‌ای برای پایدار نگه داشتن مجموعه‌ی تلسکوپ است و این که ارتفاع را برای شما تنظیم شود.

بهترین تلسکوپ برای خرید کدام است؟

اگر واقع‌بین باشیم، این سوال جواب مشخصی ندارد. چون به سه عامل وابسته است. اول اینکه چقدر آسمان شب را می‌شناسید. دوم، چه هدفی از رصد تلسکوپی دارید. سوم، چقدر می‌خواهید هزینه کنید. اگر فقط رصدهای گاه و بیگاه تفریحی مدنظرتان است یا می‌خواهید برای دیدن اهداف زمینی هم سود ببرید، به نفع شماست که یک تلسکوپ کوچک شکستی یا حتی یک دوربین دوچشمی تهیه کنید.

چند نمونه از بهترین تلسکوپ‌های خانگی برای سطوح مختلف تجربه و بودجه آورده شده است:

مبتدی بیشتر بر دانش اموزان :

  • تلسکوپ شکستی ۷۰ میلی‌متری: این تلسکوپ‌ها برای رصد اجرام آسمانی درخشان مانند سیارات و ماه مناسب هستند.
  • تلسکوپ دابسونی ۱۳۰ میلی‌متری: این تلسکوپ‌ها برای رصد اجرام آسمانی عمیق‌تر مانند سحابی‌ها و کهکشان‌ها مناسب هستند.

متوسط:

  • تلسکوپ شکستی ۹۰ میلی‌متری: این تلسکوپ‌ها برای رصد اجرام آسمانی با جزئیات بیشتر مناسب هستند.
  • تلسکوپ دابسونی ۱۵۰ میلی‌متری: این تلسکوپ‌ها برای رصد اجرام آسمانی عمیق‌تر با وضوح بیشتر مناسب هستند.

پیشرفته:

  • تلسکوپ شکستی ۱۲۰ میلی‌متری: این تلسکوپ‌ها برای رصد اجرام آسمانی بسیار کم‌نور و عکاسی نجومی مناسب هستند.
  • تلسکوپ دابسونی ۲۰۰ میلی‌متری: این تلسکوپ‌ها برای رصد اجرام آسمانی عمیق‌تر با جزئیات بسیار دقیق مناسب هستند.

نکاتی که باید هنگام انتخاب تلسکوپ خانگی در نظر داشته باشید:

  • بودجه: در طیف وسیعی از قیمت‌ها موجود هستند.
  • سطح تجربه: برای سطوح مختلف تجربه مناسب هستند.
  • اهداف رصدی: چه نوع اجرام آسمانی را می‌خواهید رصد کنید؟
  • مکان رصد: آیا در شهر یا در حومه شهر زندگی می‌کنید؟

علاوه بر موارد فوق، منابع زیر می‌توانند در انتخاب بهترین تلسکوپ خانگی به شما کمک کنند:

  • فروشگاه‌های تخصصی نجوم: متخصصان این فروشگاه‌ها می‌توانند با توجه به نیازهای شما، تلسکوپ مناسب را به شما معرفی کنند.
  • انجمن‌های نجوم: در این انجمن‌ها می‌توانید با افراد باتجربه در زمینه نجوم صحبت کنید و از تجربیات آنها استفاده کنید. در ضمن در انجمن ها شما می توانید کلی مطالب اموزشی هم بیابید.
  • وب‌سایت‌های نجومی: وب‌سایت‌های نجومی اطلاعات مفیدی در مورد تلسکوپ‌ها و رصد آسمان ارائه می‌دهند.

در اینجا چند نمونه از وب‌سایت‌های نجومی فارسی زبان آورده شده است:

امیدوارم این اطلاعات در انتخاب بهترین تلسکوپ خانگی برای شما مفید باشد.

این مطلب چند تا لایک داره؟ D:
محسن رحمانی
محسن رحمانی

سلام . من محسن رحمانی هستم ، دانش اموخته ی مهندسی کامپیوتر و مدیریت بازرگانی . علاقه مند و پژوهشگر در حوزه بیزنس های مبتنی بر تکنولوژی که دوره های اوراکل و برنامه نویسی جاوا را در کالج NIIT بنگلور هند گذرونده و مشغول تحقیق و مشاوره در حوزه E-commerce و Digital Marketing است . تلاش من دسترسی مخاطب به اطلاعات کافی و صحیح است .

مقاله‌ها: 8

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *