تصویری از دو فرد که درحال تبادل سویچ موتور سیکلت هستند به همراه موتور سیکلتی در گوشه تصویر که تداعی کننده راهنمای خرید موتور سیکلت دست دوم است.

راهنمای خرید موتور سیکلت دست دوم

انتخاب برند مناسب

اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد نوع موتور سیکلت و برند موتور سیکلت است یعنی موتور سیکلت ساخت چه شرکتی است به طور مثال برندهای زیر:

  • رایکا
  • رهرو
  • مهران
  • توریست
  • ساوین

شما باید ببینید کدام مارک طرفدار بیشتری دارد؟ کدام مارک محبوبیت بیشتری دارد؟ تقاضا برای کدام مارک بیشتر است.

موارد فنی موتور سیکلت

  • شما باید بدانید موتوری که خریداری میکنید روغن سوزی نداشته باشد.
  • موتور سیکلت مورد نظر از شتاب خوبی برخوردار باشد.
  • سیستم برق موتور سیکلت را چک کنید.
  • چراغ جلو، چراغ عقب را به دقت چک کنید.
  • ترمزها را تست کرده مطمئن شوید.
  • دنده ها را بررسی کنید و ببینید آیا دنده ها سفت هستند یا نرم عوض میشوند.

فراموش نکنید که حتما دوری با موتور بزنید و همه موارد را بررسی کنید

موتورها گاهی صدایی میدهند که معروف به دنده تایم موتور هست، برطرف کردن آن صدا هزینه تعمیر جداگانه ای دارد.

بررسی کنید که زمانی که موتورسواری میکنید از موتور (انجین) صدای اضافی نیاید.

حتما از فروشنده تضمین بخواهید و موتور را نزد میکانیک آشنای خودتان ببرید تا او نیز تایید کند.

دقت کنید که موتور تاب نداشته باشد. فرمان و لاستیک جلو را بررسی کنید که در راستای یکدیگر باشند.

این موارد میتوانند باعث شوند که قیمت موتور افت کند.

یکی از موارد مشترک بین خرید خودرو دست دوم و خرید موتور سیکلت دست دوم نوعی کلاهبرداری فنی است به این صورت که با دستکاری کردن کیلومتر وانمود میکنند که وسیله نقلیه سواری خیلی کمی داشته است.

قانون عرفی در مورد ماشین این است که سالی ۲۰ هزار تا از وسیله کار بکشد به این صورت میتوانید محاسبه کنید که از زمان تولید وسیله تا امروز به طور میانگین مصرف بیشتری از عرف داشته است یا خیر. پس دقت کنید که کیلومتر وسیله نقلیه شما دستکاری نشده باشد.

مورد دیگری که در موتور سیکلت میتوانید بررسی کنید این است که هنگام دور زدن موتور به این مورد دقت کنید که موتور سیکلت داخل فرمان آن حوای ساچمه است، اگر این ساچمه ها خورد شده باشند هنگام دور زدن فرمان به سختی میپیچد به اصطلاح به راحتی نمی توانید فرمان را بشکنید (دور زدن) این نکته نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

مورد دیگری که وجود دارد بلبرینگ چرخ ها یا بوش چرخ های موتور سیکلت می باشد.

قطعه ای در وسط چرخ ها هست که باید بررسی شود که آیا بلبرینگ چرخ ها سالم هستند یا خیر. چرخ ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به طور مثال هنگام رانندگی با سرعت بالا در صورت خورد شدن بلبرینگ چرخ ممکن است زمین بخورید و یا دچار حادثه شوید.

این مورد میتواند به مرور زمان دچار خوردگی شود به طور مثال در ابتدا اندازه کف دست است ولی به دلیل خوردگی ممکن است به اندازه حلقه ازدواج شود و در صورت شکستن ممکن است لاستیک قفل کند و دچار معلق زدن شوید.

میتوانید موتور را روی جک وسط (جک دوپایی) گذاشته و با چرخاندن لاستیک بررسی کنید که لاستیک هنگام چرخیدن به قول معروف بازی میکند یا خیر (چپ و راست میشود؟ عقب و جلو میشود یا خیر؟)

پره های موتور را باید با دست بررسی کنید، پره ها نباید شل شده باشند. پره های موتور باید سفت باشند.

باک موتور سیکلت را بررسی کنید. ممکن است باک موتور سکیلت سوراخ باشد حتی یک سوارخ خیلی ریز که قطره قطره از آن بنزین نچکد. زمانی متوجه این موضوع میشوید که موتور سیکلت را داخل پارکینگ پارک کرده اید و بعد از چند ساعت متوجه میشوید که کل پارکینگ بوی بنزین گرفته است و این موضوع باعث شده است که بنزین تبخیر شود و آنقدری سوراخ ریز است که چکه نمی کند ولی با تبخیر شدن باعث میشود بنزین موتور سیکلت بدون مصرف شدن از بین برود.

بررسی شیر بزنین موتور سکیلت

شیر بنزین را روی حالت بسته بگذارید و روی حالت زاپاس بگذارید و بررسی کنید که بنزین قطع نشود. بعضی از موتورها شیر بنزین آنها خراب است.

موتور را باید یکی دو مرتبه خاموش و روشن کنید و بررسی کنید که آیا سیستم برق موتور سیکلت درست است یا خیر. آیا به آسانی روشن میشود؟ (اصطلاحا تک هندل روشن میشود؟)

چراغ های موتور را روشن کنید، راهنماهای موتور را روشن کنید، بوق بزنید، ببینید باطری موتور را بررسی کنید و ببینید آیا باطری دارد؟

آیا صدای بوق به اندازه کافی بلند است؟ یعنی باطری خوب شارژ شده است؟ باطری به درستی کار میکنید؟

یکی از بهترین کارها این است که موتور را نزد یک کارشناس موتورساز ببرید و از او بخواهید که زیر و بم موتور سیکلت را به شما بگوید و مبلغی را برای کارشناسی موتور در نظر بگیرید.

به زیر باک بنزین دست بکشید، دست شما نباید خیس بشود. اگر حتی دست شما کوچکترین رطوبتی برداشت بدانید که باک یک سوراخ ریز دارد. قشنگ به دو طرف باک و زیر و روی آن دست بکشید.

موتورهای سال ۹۵ که کاربرات هستند پایان سالی که موتور کاربرات تولید شد سال ۹۵ است از سال ۹۵ به بعد موتورها فقط انژکتور تولید میشوند.

اگر موتور سال ۹۵ سند سفید بود به درد نمی خورد. دردسر خیلی زیادی دارد، کار اداری خلی زیادی دارد که زمانی که شما میگذارید ارزش ندارد.

موتور سال ۹۵ باید سند به نام خورده باشد نباید سند سفید باشد. موتور اگر به نام نباشد فایده ای ندارد. اگر طرف مقابل شما گفت من موتور دارم کاربرات ۹۵ سند سفید به درد نمی خورد باید سند به نام خورده باشد.

موتور پره ای خیلی بهتر از موتور اسپورت است.

موتور دو مدل است یک مدل پره ای یک مدل پره ندارد و یک حالت ستاره ای دارد. موتور رینگ اسپورت به درد نمی خورد محبوبیت روی موتورهای پره ای است.

مطالعه بیشتر:

۹ Useful tips in buying a second hand motorcycle

How to buy a second-hand motorcycle – Used bike checklist

Checklist for Buying a Used Motorcycle 2021 | Video

این مطلب چند تا لایک داره؟ D:
مجید عابد
مجید عابد
مقاله‌ها: 12

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *